theme

۲۵ درصد دنیای وب از وردپرس قوت می‌گیرد

۲۵ درصد دنیای وب از وردپرس قوت می‌گیرد

طبق جدیدترین آمار ارائه شده از سوی W3Techs، از هر چهار وب‌سایت موجود در دنیا، یکی بر پایه وردپرس است.
امروز برای سیستم‌های مدیریت محتوای متن باز (CMS) روز بزرگی است. وردپرس به عنوان پرطرفدارترین CMS، یک چهارم از کل فضای وب را به خود اختصاص داده است.

آمار و ارقام جدیدی که W3Techs ارائه داده، هم میزان استفاده و هم سهم بازار را می‌سنجد. بر اساس این گزارش، وردپرس توسط ۵۸.۷ درصد از کل وب‌سایت‌هایی که ما سیستم مدیریت محتوای آنها را می‌شناسیم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رقم به معنای ۲۵ درصد از کل وب‌سایت‌ها است. البته این آمار و ارقام معمولا هر ماه متفاوت است، اما وردپرس همیشه رشدی آرام و پیوسته داشته است.

[thumbnail src=”http://mega-tech.ir/wp-content/uploads/2015/11/1322271_331.jpg”]

مت مولنوِگ، موسس کمپانی Automattic و توسعه‌دهنده وردپرس، می‌گوید:

تا پایان امسال به راحتی می‌توانیم از مرز ۲۵ درصد دنیای اینترنت عبور کنیم. مهم‌ترین فرصت برای ما، آن ۵۷ درصدی هستند که هنوز از هیچ CMS مشخصی استفاده نمی‌کنند و این همان جایی است که فکر می‌کنم می توانیم در آن بسیار رشد کنیم. البته این موضوع برای سایر CMSهای متن‌باز نیز صادق است.

[thumbnail src=”http://mega-tech.ir/wp-content/uploads/2015/11/1322272_628.jpg”]

با تمام این اوصاف، وردپرس در زمینه سهم بازار، طی سال‌های اخیر چندان توفیقی نداشته، حتی سهم بازار آن نسبت به پارسال کمتر هم شده است.

[thumbnail src=”http://mega-tech.ir/wp-content/uploads/2015/11/1322273_883.jpg”]

با این حال، در اختیار داشتن بیش از نیمی از سهم بازار، حتی اگر رشدی هم نداشته باشد، بسیار مهم است. البته قرار گرفتن در چنین جایگاهی باعث می‌شود که هدف بسیاری از حمله‌ها قرار بگیرید و وردپرس هم از زمانی که به وجود آمده، مشکلات امنیتی فراوانی داشته است.

W3Techs برای محاسبه این آمار و ارقام از یک متدلوژی بسیار خاص بهره می‌برد. سیستم آنها وب‌سایت‌ها را اسکن می‌کند و اگر در هر یک از صفحه‌های وب‌سایت، یکی از تکنولوژی‌های شناخته شده مورد استفاده قرار گرفته بود، W3Techs کل وب‌سایت مذکور را بر پایه آن تکنولوژی قلمداد می‌کند. همچنین آنها برای این که اثر اسپمرهای نام دامنه را کمتر کنند، به جای آن که کل وب را اسکن کنند، فقط ۱۰ میلیون وب‌سایت برتر دنیا بر اساس رده‌بندی الکسا را در طول یک دوره سه‌ماهه مورد بررسی قرار می‌دهند.

W3Techs همچنین زیردامنه‌ها (subdomain) را به صورت جداگانه محاسبه نمی‌کند (مثلا کل زیردامنه‌های wordpress.com را به عنوان یک وب‌سایت می‌شمارد). همچنین دامنه‌هایی که به دامنه دیگری تغییر مسیر می‌دهند (redirected domains) را هم به عنوان یک وب‌سایت قلمداد می‌کند. به نظر می‌رسد تعریف W3Techs از کلمه «وب‌سایت» با تعریف الکسا متفاوت باشد، بنابراین تعداد وب‌سایت‌های موثر برای این پژوهش از رقم ۱۰ میلیون وب‌سایت، کمتر است اما خود W3Techs معتقد است که جامعه آماری آن قدر بالا است که این موضوع نمی‌تواند دقت آماری این پژوهش را تحت تاثیر قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code